PDA

View Full Version : Køb af Nikotin væske ER forbudt fra EU !

Esmoke
18-03-2011, 16:30
Der har været en del debat her på forum omkring lovligheden af køb/salg af nikotin væske..
..og på det seneste en lidt underlig hetz imod danske forhandleres påståede ulovlige salg, kontra et påståede lovligt køb i udlandet.

Desværre så er debatten ikke i tråd med selve lovgivningen og da mine webshops www.cigaretten.dk (http://www.cigaretten.dk/) & www.goecig.dk (http://www.goecig.dk) er blevet blandet ind i denne debat, med påstand om at vi foretager os noget ulovligt (hvad vi bestemt ikke gør), syntes jeg lige at jeg vil gøre opmærksom på hvad den gældende lovgivning faktisk er.

Køb af Nikotin Væske i udlandet, også EU.... ER ulovligt !
Her hersker åbenbart en opfattelse af at køb af nikotin væske er lovligt så længe dette blot købes fra et EU land.. Dette er faktisk ikke korrekt.

Jvf. EU's samhandelsregler og Dansk lægemiddellovgivning så må medicin produkter som ER LOVLIGE OG GODKENDTE i Danmark gerne købes indenfor EU og EØS, såfremt at de er til personligt brug og er til sygdomsforebyggelse eller behandling.

- Nikotin væske til e-cigaretter er jo altså IKKE GODKENDTE i Danmark.. Det har pt. status som værende et ikke godkendt lægemiddel (og dermed faktisk et ulovligt lægemiddel) og salg, reklameren og indførsel af dette er derfor ulovligt, lige meget om det er fra et EU land eller et land uden for EU.

- Indførsel af ikke godkendte og ulovlige lægemidler kan iflg. lægemiddellovens §104 straffes med bøde eller fængsel indtil 4 mdr..

Dvs. at det er den som indfører væsken (dig som køber væsken i udlandet) som begår lovbrudet og ikke den udenlandske forhandler og det er derfor ærgeligt at se at der flere stedet på forummet påstås at det er lovligt, da det jo altså kan få folk i knibe ved at overtræde lovgivningen.

Reklame, Rabatkoder, Væskebytte mm. er også ulovligt !
Der må i Danmark ikke reklameres for, sælges, eller udleveres ulovlige og ikke godkendte lægemidler..

Dvs. at links, bannerreklamer, rabatkoder osv. er ulovlige lige så snart der nævnes ordet nikotin eller der gives den tro at der kan købes nikotin holdige væsker.

Ligeledes er bytning af nikotinvæsker her på forum faktisk også ulovligt..

Du må faktisk ikke engang give det væk gratis til en ven, hvis du skal overholde lovgivningen.

Køb af nikotinvæske i Danmark ER lovligt !
Det er fuldt lovligt for forbrugeren at købe nikotin væske / filtre i Danmark, da forbrugeren ikke selv indfører det til landet og da det er fuldt lovligt at bruge e-cigaretterne med nikotin.

Salg af nikotin væske i danmark er pt. Ulovligt..
..Men altså ikke for www.Cigaretten.dk (http://www.Cigaretten.dk) & www.GoEcig.dk (http://www.GoEcig.dk) !
Generelt anser lægemiddelstyrelsen salg af nikotin væske/filtre i Danmark som værende ulovligt, hvilket vil sige at dansk forhandling af e-cigaretter med nikotin i princippet er forbudt, dog er vi undtaget fordi det faktisk ikke er endeligt fastslået, da der jo stadig er verserende sager imod styrelsens afgørelser og de derfor ikke er endelige..

Vores produkter, på www.cigaretten.dk (http://www.cigaretten.dk/) & www.goecig.dk (http://www.goecig.dk/) er dermed ikke omfattet af styrelsens afgørelse, (da det jo er os som har disse verserende sager kørende imod styrelsen).

Vi har siden 2008 ført en temmelig indædt sag imod lægemiddelstyrelsen, først omkring selve e-cigaretten og nu omkring indholdet af nikotin..

Pt. har vi 3 verserende sager kørende imod styrelsen, hvor 2 af disse kører i ministeriet og den sidste i EU.. dette naturligtvis fordi vi mener at styrelsens afgørelser er helt forkerte, men også fordi vi faktisk mener at styrelsens afgørelse i sig selv er ulovlig.

Da vi, så vidt jeg har kendskab til, er de eneste som stadig har verserende sager kørende imod lægemiddelstyrelsen, så er vores produkter reelt også de eneste som pt. kan sælges, med nikotin, lovligt i Danmark..

Dette er selvfølgelig tåbeligt, men desværre også en realitet hvis ikke andre vælger også at tage kampen op imod styrelsen..

Da det altid vil være en fordel at være flere, så kan jeg da også kun opfordre til at andre Danske forhandlere og brugere, slutter op omkring det og ligeledes klager styrelsens afgørelse til ministeriet og politikerne.. Vindes sagen ikke, så kan det få meget ærgelige konsekvenser for e-rygning i danmark.

Esmoke
18-03-2011, 16:33
Fremtidsudsigterne for e-cigaretten i Danmark !

Da styrelsen første gang bedømte e-cigaretten i 2008 afgjorde styrelsen at hele cigaretten var et lægemiddelprodukt.. Dette førte til en række sager fra os og fra andre forhandlere som resulterede i at styrelsen i 2009 måtte trække denne afgørelse tilbage og "lovliggøre" selve cigaretten..

Herefter slog styrelsen i stedet ned på nikotin indholdet i filtrene og dette er baggrunden for de senere sager.. Sager hvor styrelsen efter min mening ikke har mere ret end de havde i den første sag og som faktisk burde have været afgjort af ministeriet for længe siden, til e-cigarettens fordel, men som har nogle politiske elementer der gør at sagen faktisk kan ende med at tabes, lige gyldigt hvor meget vi faktisk har retten på vores side.

Som status er nu, hvor styrelsen stadig har verserende sager imod sig, så er styrelsen rimeligt mådeholdende med ikke at gå ud og skabe nye sager imod sig selv og dermed måske så tvivl om rigtigheden af deres afgørelse.. Dette vil bla. sige at de indtil nu ikke gør ret meget i at beslaglægger forsendelser med nikotin fra EU (jeg har i alt fald kun selv om nogle få tilfælde), men gemmer dette til senere, efter der er faldet endelig afgørelse..

Bliver sagen først tabt, så vil det dermed være endeligt fastslået at nikotin væske er et ulovligt og ikke godkendt lægemiddel og herefter vil der ikke være nogen grund for styrelsen til at være mådeholdende på nogle områder, hvilket jeg så tror ret hurtigt vil ramme indkøb fra EU lande og enda åbne mulighed for at de igen forbyder hele e-cigaretten.

Styrelsen har nemlig været så smarte kun at "lovliggøre" selve cigaretten såfremt den ikke andvendes til lægemiddel formål.. Hvilket vil sige at de faktisk holder muligheden åben for igen at forbyde de senere kan påvise at den hovedsageligt bruges til at ryge væske med nikotin.

Dette giver nogle mulige meget dystre udsigter for fortsat e-rygning i danmark, så jeg håber at alle vil bakke op og give styrelsen noget modstand..
-Dette kan bla. være ved at ny startede forhandlere ikke bare sælger nikotinen ulovligt indtil de bliver lukket af styrelsen..
-Det kan også være ved at etablerede forhandlere tager kampen op i stedet for at henvise til udenlandske shops..
-og endeligt kan det være ved bruger protester til div. politikere... Det vil selvfølgelig være op ad bakke, men hver lille ting vil kunne hjælpe meget bedre end at gøre ingenting eller liste uden om problemet.

Derudover vil en "rengøring" af hjemmesider og debatter, for alt hvad der kalder e-cigaretten for et rygestop produkt, være en rigtig god ide..
Dette fordi at ALLE rygestop produkter pr. automatik også er lægemidler.. og det er jo svært at påvise at det ikke er et lægemiddel, hvis der samtidigt skrives over alt hvor godt et lægemiddel/rygestop produkt det er.. At kalde det et rygestop produkt er derfor lidt at skyde sig selv i foden ;o)

Håber at dette gav et lidt mere nyanceret indblik i lovligheden om nikotin væske og debatten omkring det.

Mic
18-03-2011, 17:05
Det hænger jo ikke helt sammem med denne artikel fra Politiken: http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotion/ECE705808/el-smoeger-med-nikotin-er-lovlige-paa-nettet/

Citat:
Legitim omgåelse af forbuddet
»De slovenske myndigheder har godkendt vores produkt, og i henhold til et direktiv kan vi frit sælge til alle lande i EU, hvis bare et andet EU-land har godkendt det«, siger Klaus Bryld, direktør i U2 Lifestyle.

Lægemiddelstyrelsen medgiver, at internetsalget fra andre EU-lande er en legitim omgåelse af forbuddet:

»En dansk forbruger kan købe et forbudt produkt over nettet i et andet EU-land, hvis myndighederne dér mener anderledes om produktet. I så fald kan danske forbrugere indføre det lovligt som lægemiddel til eget forbrug«, siger specialkonsulent Gitte Albæk Christensen.

Michael
18-03-2011, 18:04
@Esmoke

Vil det sige at den eneste måde at anskaffe sig e-væske på lovligvis er hvis man handler netop på dine shops... ??????? Hmmm

mahal
18-03-2011, 18:06
@Esmoke: Hvis du mener de oplysninger du kommer med er korrekte kunne jeg godt tænke mig at se noget dokumentation. Mig bekendt er det ikke ulovligt at indføre lægemidler fra EU og Eøs lande hvis de er lovlige i det land man køber fra og hvis de er til egen forbrug.
http://laegemiddelstyrelsen.dk/da/topics/detail--og-nethandel/borgeres-indfoersel-og-nethandel/indfoersel-af-laegemidler
plus den udtalelse fra lægemiddelstyrelsen i artiklen sim Mic i ovenstående indlæg linker til.

graceman
18-03-2011, 18:18
Så vidt jeg ved gælder EU's "lov"/"regler" kun for så vidt som det solgte produkt anprises som et "rygestopmiddel" ?

F.eks. skrives i en "orientation Note" fra 2008: (Fed skrift= min understregning)

Conclusions:

Electronic cigarette not containing tobacco is not a tobacco product under the Tobacco
Products Directive.

Whether the electronic cigarette falls under Directive 2001/83 on human medicinal
products depends on whether it can be characterised as human medicine by
presentation or by function:

o

The electronic cigarette can be regarded as a human medicine by presentation if
it is presented as a remedy to get rid of nicotine addiction.

The electronic cigarette can be regarded as a human medicine by function in so
far as it qualifies as "restoring, correcting or modifying physiological functions"
in a significant manner.

o

Whether the electronic cigarette could be regarded as falling under Directive 93/42/EEC
on medical devices depends on the claimed intended use and whether this intended use
has a medical purpose or not.

The Directive 2001/95 on general product safety applies in so far as there are no specific
provisions with the same objective in other Community law. This Directive enables the
withdrawal of the product from the market if the regulator can show that it is dangerous
to the health and safety of consumers.

Juel
18-03-2011, 18:27
@Esmoke

Vil det sige at den eneste måde at anskaffe sig e-væske på lovligvis er hvis man handler netop på dine shops... ??????? Hmmm

Hehe.. ja det overbeviser da bare én om rigtigheden i at ignorere reklame(chok)kampagnen

Esmoke
18-03-2011, 19:57
@Esmoke: Hvis du mener de oplysninger du kommer med er korrekte kunne jeg godt tænke mig at se noget dokumentation. Mig bekendt er det ikke ulovligt at indføre lægemidler fra EU og Eøs lande hvis de er lovlige i det land man køber fra og hvis de er til egen forbrug.
http://laegemiddelstyrelsen.dk/da/topics/detail--og-nethandel/borgeres-indfoersel-og-nethandel/indfoersel-af-laegemidler
plus den udtalelse fra lægemiddelstyrelsen i artiklen sim Mic i ovenstående indlæg linker til.

Hej Mahal.
Det er de (hvis vi godtager styrelsens afgørelser om at nikotin væske er et lægemiddel) og det står jo sådan set også i det link du selv poster til lægemiddelstyrelsens side :

Du må indføre lægemidler fra udlandet til Danmark, hvis følgende betingelser er opfyldt:

lægemidlet er til behandling af sygdomme
lægemidlet er købt på et apotek eller i en anden forretning, der har ret til at sælge lægemidler til forbrugere
lægemidlet er købt i og afsendt fra et EU- eller EØS-land (Norge, Island eller Liechtenstein) se liste (http://laegemiddelstyrelsen.dk/da/topics/detail--og-nethandel/borgeres-indfoersel-og-nethandel/indfoersel-af-laegemidler/liste-over-eueoes-lande.aspx). Det betyder, at du fx ikke må indføre lægemidler fra USA, Canada eller Kina. OBS! En bestilling fra en europæisk hjemmeside betyder ikke nødvendigvis, at varen bliver sendt fra et EU-land
lægemidlet indeholder ikke doping eller euforiserende stoffer.
Læg mærke til at her står at du må indføre "hvis følgende betingelser er opfyldt".. og ikke "hvis en af følgende betingelser er opfyldt"..

Det vil altså sige at alle de 3 nævnte betingelser skal være opfyldt og ikke blot en af dem.

Da nikotin væske af styrelsen betragtes som værende et ulovligt lægemiddel og der ikke findes en lægemiddel godkendt væske, hverken i danmark, eller i EU, så vil du selvfølgelig heller ikke kunne finde en forhandler som "har ret til at sælge det som lægemiddel til forbrugeren".

Esmoke
18-03-2011, 20:14
Lidt udpluk fra Forslaget vedrørende ulovlige lægemidler, under gældende ret :
http://sik-lw.lovportaler.dk/showdoc.aspx?docId=lfo200782106-b3-q1-pkt2.f

Efter lægemiddellovens § 7 må et lægemiddel kun forhandles eller udleveres her i landet, hvis der er udstedt en markedsføringstilladelse til det.

Et ulovligt lægemiddel er en vare, der er omfattet af definitionen på et lægemiddel i lægemiddellovens § 2, og som sælges eller udleveres her i landet uden at være omfattet af en markedsføringstilladelse i henhold til lægemiddellovens § 7, undtagelsen i lovens § 11, eller en anden tilladelse til salg eller udlevering efter lovens §§ 29-32.

Eksempler på ulovlige lægemidler er:
- Produkter, der forhandles og markedsføres som egnede til forebyggelse eller behandling af nærmere bestemte sygdomme, men ikke indeholder lægemiddelstoffer.

- Produkter, der indeholder lægemiddelstoffer.

- Der kan også være tale om produkter med et angivet indhold af aktive lægemiddelstoffer, der markedsføres som egnede til forebyggelse eller behandling af nærmere bestemte sygdomme, men de er ikke omfattet af en markedsføringstilladelse med gyldighed i Danmark.

-------------
Derfor er status lige nu at nikotin væske er et ulovligt lægemiddel.. (i følge styrelsens afgørelse, grundet nikotin værende et aktiv stoff /lægemiddelstof) og et ulovligt lægemiddel må du naturligtvist ikke indføre.

Esmoke
18-03-2011, 20:30
@Esmoke

Faktisk er grunden til at mine shops overhovedet var nævnt, fordi at det er blevet skrevet i andre tråde at vi skulle foretage os noget ulovligt ved at sælge nikotin, hvilket jo altså ikke passer..

Jeg har ikke set dig klage i de tråde, om den negative reklame sådanne påstande kunne have.. Så hvorfor sådan en mine over at vi nu gør opmærksom på at det er blevet sagt noget forkert ?

Om folk de handler i udlandet eller ej, det er jeg sådan set ligeglad med og jeg tror nu heller ikke min tråd ændrer noget på det.. (andet end at der forhåbentligt fremover bliver oplyst mere korrekt om lovgivningen her på forum)

Det ville jo være super hvis du forholdte dig til det skrevne omkring lovgivningen og derved bidrog til diskutionen.. i stedet for forsøg på lidt muderkast som jo i alt fald ikke ændrer på om nikotinen nu er lovlig eller ej :(

Esmoke
18-03-2011, 20:43
Det hænger jo ikke helt sammem med denne artikel fra Politiken: http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotion/ECE705808/el-smoeger-med-nikotin-er-lovlige-paa-nettet/

Citat:
Legitim omgåelse af forbuddet
»De slovenske myndigheder har godkendt vores produkt, og i henhold til et direktiv kan vi frit sælge til alle lande i EU, hvis bare et andet EU-land har godkendt det«, siger Klaus Bryld, direktør i U2 Lifestyle.

Lægemiddelstyrelsen medgiver, at internetsalget fra andre EU-lande er en legitim omgåelse af forbuddet:

»En dansk forbruger kan købe et forbudt produkt over nettet i et andet EU-land, hvis myndighederne dér mener anderledes om produktet. I så fald kan danske forbrugere indføre det lovligt som lægemiddel til eget forbrug«, siger specialkonsulent Gitte Albæk Christensen.

Hej Mic.

Nu er den artikkel jo ikke helt ny (Maj 2009)
Det er fra omkring det tidspunkt hvor lægemiddelstyrelsen lige havde tabt kampen om e-cigaretten og i stedet begyndte at skifte over til at det skulle være nikotinen som nu skulle være ulovlig.. På det tidspunkt var de vist selv meget i tvivl om hvad reglerne var, da de i alt fald havde svært ved at forklare hvilke regler som klacificerede nikotin som lægemiddel.

Nu har aviserne jo ikke glimret ved de mest korrekte artikler om e-cigaretter indtil videre, så om de har fejlciteret lidt eller om den udtalelse faktisk er kommet sådan ud fra lægemiddelstyrelsen, det skal jeg ikke kunne sige, men det er i alt fald ikke den indstilling de har i dag.

Er du i tvivl, så vil jeg da foreslå at du selv kontakter styrelsen og hører.. Det har de en formular til her :
http://laegemiddelstyrelsen.dk/da/topics/detail--og-nethandel/borgeres-indfoersel-og-nethandel/indfoersel-af-laegemidler/spoerg-om-indfoersel-e-blanket

cooldamp
18-03-2011, 20:53
http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotion/forbrugerkemi/ECE1224148/cigaretproducenter-forsoeger-at-snyde-skat/
prøv at læs denne

Mic
18-03-2011, 21:07
Hej Mic.

Nu er den artikkel jo ikke helt ny (Maj 2009)
Det er fra omkring det tidspunkt hvor lægemiddelstyrelsen lige havde tabt kampen om e-cigaretten og i stedet begyndte at skifte over til at det skulle være nikotinen som nu skulle være ulovlig.. På det tidspunkt var de vist selv meget i tvivl om hvad reglerne var, da de i alt fald havde svært ved at forklare hvilke regler som klacificerede nikotin som lægemiddel.

Nu har aviserne jo ikke glimret ved de mest korrekte artikler om e-cigaretter indtil videre, så om de har fejlciteret lidt eller om den udtalelse faktisk er kommet sådan ud fra lægemiddelstyrelsen, det skal jeg ikke kunne sige, men det er i alt fald ikke den indstilling de har i dag.

Er du i tvivl, så vil jeg da foreslå at du selv kontakter styrelsen og hører.. Det har de en formular til her :
http://laegemiddelstyrelsen.dk/da/topics/detail--og-nethandel/borgeres-indfoersel-og-nethandel/indfoersel-af-laegemidler/spoerg-om-indfoersel-e-blanket

Tja, vi er helt enige om at artiklen ikke er ny og jeg vil da gerne kontakte dem...
Jeg vil nu også gerne forholde mig til virkeligheden, vi er jo rigtig mange der har forsøgt at bestille væske fra f.eks. kina og fået denne beslaglagt. Dette sker jo aldrig når vi bestiller fra andre EU-lande. Hvis det var ulovligt ville de emsige toldere jo nok også beslaglægge denne og det sker jo aldrig selvom vi bestiller en liter ad gangen.
Jeg har jo bare læst at man ikke må købe væsken i DK eller uden for EU. Eftersom jeg nu er blevet krimminel fordi jeg har købt i Kina, har jeg da ikke lyst til at forsøge mig med at købe i DK, når det går fremragende med at handle i f.eks. UK.

Esmoke
18-03-2011, 21:11
Så vidt jeg ved gælder EU's "lov"/"regler" kun for så vidt som det solgte produkt anprises som et "rygestopmiddel" ?

Hej graceman.

Det har du sådan set ret i og som sådan så burde lægemiddelstyrelsen slet ikke kunne klacificere det som værende et lægemiddel..

Problemet er bare at det har de gjort aligevel (Hvilket jo så også er grunden til at vi fører sager imod dem).

Det du nævner her er klacificering af "lægemiddel ved præsentation".. dvs. hvis man påstår det har en lægemiddelvirkning (som feks. rygestop), så bliver det automatisk betragtet som værende et lægemiddel.

En anden klacificering er "lægemiddel ved funktion".. dvs. at hvis der er nogle "helbredende" stoffer i produktet, så kan det også klacificeres som lægemiddel..
Det er den sidste "lægemiddel ved funktion", som styrelsen har baseret sin afgørelse på.. På trods af at de har meget svært ved at forklare hvorfor.

Det er altså allerede afgjort af styrelsen at nikotin væsken ER et lægemiddel..

Men.. det er et IKKE GODKENDT lægemiddel, da ingen endnu har søgt om en markedesføringstilladelse, altså har fået det godkendt..
..og det er derfor det ikke må sælges, indføres, reklameres osv.. heller ikke fra EU, for det må man kun ved godkendte lægemidler.

irøgogdamp
18-03-2011, 21:33
Hej specielt til Esmoke,

Jeg kan se din pointe mht til konflikten ved anvendelse af nikotinen og vores prisning af den som behandling for tobaksafhængighed. Ligeledes har du jo ganske ret i, at der kan være en fare for, at selve e cigaretten bliver forbudt, hvis det anprises at man anvender den (med nikotin) som afvænningsbehandling. Så alle vores fine tags med hvor længe vi har holdt op med at ryge analoge er nok ikke det smarteste. Tror du/I der kan være en pointe/krølle i at argumentere for at det er sygdomsforebyggende set i forhold til hvad analoge jo så veldokumenteret kan fremkalde af alskens sygdomme?

§ 5. Privatpersoner kan til personlig brug til sygdomsforebyggelse eller -behandling indføre lovligt indkøbte lægemidler bestemt til human anvendelse pr. post, kurerforsendelse o.l. fra lande, som er medlem af Den Europæiske Union eller omfattet af EØS-aftalen.

irøgogdamp
18-03-2011, 21:43
Hej igen - efter, at have læst lidt mere, kan jeg se det er noget vrøvl jeg kommer med omkring" sygdomsforebyggelse" SORRY

Anika
18-03-2011, 21:52
Meget interessant debat!

Men så længe at e-cigaretterne ligger i en kasse for sig og ikke rigtigt hører under hverken lægemidler eller nydelsesmidler, så har ingen og alle jo ret på samme tid. Det er ren og skær fortolkning.

Jeg personligt er så faktisk næsten ligeglad. Jeg har lagt en grim og sundhedsskadelig vane på hylden fra det ene øjeblik til det andet, så jeg bliver ved, indtil jeg ligefrem kommer i spjældet for det. ;-)

mahal
18-03-2011, 21:53
Er der nogen som har de formuleringsevner der skal til for at skrive et brev til lægemiddelstyrelsen der kort og præcist beder om svar på hvorvidt e-liquid er lovligt at importere til eget brug fra EU lande.

irøgogdamp
18-03-2011, 21:58
Det er der nok flere herinde (incl. mig selv) der kunne, men kan det være lidt som historien om en lort og en pind?

Minus1724
18-03-2011, 21:58
@ Esmoke

Så længe det er lovligt at købe smøger tror jeg ikke på at de kan røre e-cig, der er jo nok en grund til at FDA har tabt 2 retssager i USA, OG at det engelske sundhedsstyre
Har droppet forbudet.
I'M. JUST SAYING. ;)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Michael
18-03-2011, 22:10
Derudover vil en "rengøring" af hjemmesider og debatter, for alt hvad der kalder e-cigaretten for et rygestop produkt, være en rigtig god ide..
Dette fordi at ALLE rygestop produkter pr. automatik også er lægemidler.. og det er jo svært at påvise at det ikke er et lægemiddel, hvis der samtidigt skrives over alt hvor godt et lægemiddel/rygestop produkt det er.. At kalde det et rygestop produkt er derfor lidt at skyde sig selv i foden ;o)

Håber at dette gav et lidt mere nyanceret indblik i lovligheden om nikotin væske og debatten omkring det.

Vil dette sige at du er stoppet med at reklamere på forums for lungekræft med din falske profil hvor du udgiver dig for at være mig?

En lille hurtig søgning på esmoke her på forum og man vil finde mange rigtig lange tråde!

Meeeen bestemt en spændende tråd..

Men om Esmoke (anmelder side) goecig - e-cigaretten - (Webdesign, netspammer , netscammer og/eller porno Spekulant.. kært barn har mange navne..)
kan jeg sgu kun sige....

Som Ray ville sige

FAKE AND GAY

Anika
18-03-2011, 22:19
Altså i princippet har Esmoke vel ret:
Iflg. lægemiddelstyrelsen: http://laegemiddelstyrelsen.dk/da/topics/godkendelse-og-kontrol/laegemidler-og-andre-produkter/saerlige-klassificeringer/elektroniske-cigaretter-
er e-cigaretten og væskerne klassificeret som lægemidler. Selv om artiklen her er fra 2009, må det jo være den gældende, uanset verserende sager.

Ved import af lægemidler skal nogle betingelser være opfyldt - som Esmoke beskriver det ovenfor - fx. den der med at man køber det ved et godkendt apotek, MEN det er så her e-cig brugere kommer i klemme.

På Totally Wickeds hjemmeside står fx: Please Note: We are not a pharmaceutical company and we do not produce medical products.
På den anden side er nogle af deres produkter "pharmaceutically produced"

Nu har jeg kun kigget på TW's hjemmeside, men mon dog ikke det står på flere?

Esmoke
18-03-2011, 22:33
Hej specielt til Esmoke,

Jeg kan se din pointe mht til konflikten ved anvendelse af nikotinen og vores prisning af den som behandling for tobaksafhængighed. Ligeledes har du jo ganske ret i, at der kan være en fare for, at selve e cigaretten bliver forbudt, hvis det anprises at man anvender den (med nikotin) som afvænningsbehandling. Så alle vores fine tags med hvor længe vi har holdt op med at ryge analoge er nok ikke det smarteste. Tror du/I der kan være en pointe/krølle i at argumentere for at det er sygdomsforebyggende set i forhold til hvad analoge jo så veldokumenteret kan fremkalde af alskens sygdomme?

§ 5. Privatpersoner kan til personlig brug til sygdomsforebyggelse eller -behandling indføre lovligt indkøbte lægemidler bestemt til human anvendelse pr. post, kurerforsendelse o.l. fra lande, som er medlem af Den Europæiske Union eller omfattet af EØS-aftalen.

Hej irøgogdamp.

Ang. "lægemiddel ved præsentation" som vi er inde på her, så har det meget med formuleringen at gøre..

Du må feks. godt sige at e-cigaretterne er sundere end de rigtige cigaretter, når blot dette bunder i at det er fraværet af de farlige stoffer i tobaks cigaretterne som gør e-cigaretterne bedre for helbredet.. men vi må ikke påstå at e-cigaretten i sig selv er sund/helbredende.

Det er desværre det vi gør hvis vi lovpriser det som et rygestop produkt.. altså påstår det kan helbrede eller at vi har anskaffet det til at helbrede.. og så er det at vi giver styrelsen et gratis søm til kisten.

De fleste tags skriver "jeg har dampet på e-cigaret i..." og det er der sådan set ikke noget galt i.. Men din egen skriver "Smoke free in.." og den syntes jeg måske ikke er helt så heldigt formuleret..

Nu gør et enkelt tag nok ikke den store forskel, men generelt syntes jeg da vi skal være meget forsigtige med at give intryk af at det er et rygestop produkt, da alt i den retning kun vil kunne skade vores sag.

Esmoke
18-03-2011, 22:45
Vil dette sige at du er stoppet med at reklamere på forums for lungekræft med din falske profil hvor du udgiver dig for at være mig?

En lille hurtig søgning på esmoke her på forum og man vil finde mange rigtig lange tråde!

Meeeen bestemt en spændende tråd..

Men om Esmoke (anmelder side) goecig - e-cigaretten - (Webdesign, netspammer , netscammer og/eller porno Spekulant.. kært barn har mange navne..)
kan jeg sgu kun sige....

Som Ray ville sige

FAKE AND GAY

Hej Michael.

Jeg syntes egentligt lovgivningen omkring ecigaretterne/nikotinen og kampen om at få det gjort lovligt er for vigtig for os alle sammen til at blande dit person fnidder ind i det..

Jeg svarer selvfølgelig gerne på alle relevante spørgsmål om mit firma og websider og svarer også gerne på dette, igen, hvis du ønsker det.. men syntes du selv at dette er den rigtige tråd ?

Så skal vi ikke flytte dette til et andet sted på forum (feks. din blog, hvor jeg vist allerede har besvaret dette et par gange), så skal jeg gerne besvare det igen.

Bjarke.. Kan du ikke flytte disse to over i michaels blog.. hvis michael er enig ?

Minus1724
18-03-2011, 22:46
NEJ NEJ NEJ.
DEr er da INGEN her som siger det er sundt at dampe!!! Men sundere

Os der lovpriser den, er os som har droppet tobakken pga. Den..
og hvis den var helbreddende var jeg squ begyndt at gå igen.
Og røg er kun noget som bliver udviklet i forbindelse med forbrænding, nikotin væske brænder ikke men fordamper

Hej irøgogdamp.

Ang. "lægemiddel ved præsentation" som vi er inde på her, så har det meget med formuleringen at gøre..

Du må feks. godt sige at e-cigaretterne er sundere end de rigtige cigaretter, når blot dette bunder i at det er fraværet af de farlige stoffer i tobaks cigaretterne som gør e-cigaretterne bedre for helbredet.. men vi må ikke påstå at e-cigaretten i sig selv er sund/helbredende.

Det er desværre det vi gør hvis vi lovpriser det som et rygestop produkt.. altså påstår det kan helbrede eller at vi har anskaffet det til at helbrede.. og så er det at vi giver styrelsen et gratis søm til kisten.

De fleste tags skriver "jeg har dampet på e-cigaret i..." og det er der sådan set ikke noget galt i.. Men din egen skriver "Smoke free in.." og den syntes jeg måske ikke er helt så heldigt formuleret..

Nu gør et enkelt tag nok ikke den store forskel, men generelt syntes jeg da vi skal være meget forsigtige med at give intryk af at det er et rygestop produkt, da alt i den retning kun vil kunne skade vores sag.

Esmoke
18-03-2011, 22:49

Jeg vil da godt lige tilføje at den paragraf som irøgogdamp skriver her er fra "Bekendtgørelse om privates indførsel af lægemidler".

Hele bekentgørelsen kan findes her :
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=10165

mahal
18-03-2011, 22:51
Hej Michael.

Jeg syntes egentligt lovgivningen omkring ecigaretterne/nikotinen og kampen om at få det gjort lovligt er for vigtig for os alle sammen til at blande dit person fnidder ind i det..

Jeg svarer selvfølgelig gerne på alle relevante spørgsmål om mit firma og websider og svarer også gerne på dette, igen, hvis du ønsker det.. men syntes du selv at dette er den rigtige tråd ?

Så skal vi ikke flytte dette til et andet sted på forum (feks. din blog, hvor jeg vist allerede har besvaret dette et par gange), så skal jeg gerne besvare det igen.

Bjarke.. Kan du ikke flytte disse to over i michaels blog.. hvis michael er enig ?

Synes da faktisk at netop det spørgsmål som Michael stillede er fuldt ud relevant. Når du nu selv mener at forums skal "rengøres" for reklamer og tråde som får ecigs til at fremstå som rygestopprodukt, synes jeg da det er relevant om du selv har reklamer kørende på forums for lungekræft, hvor de med stor sandsynlighed vil blive opfattet som sådan.

Evt. mudderkastning vil jeg ikke tage stilling til btw.

Mic
18-03-2011, 22:53
Et eller andet sted er vi vel også allle sammen også bange for at skulle give ublu priser for færdigfyldte cart, så prisen bliver over/elller mindst ligeså dyre som smøger. Jeg vil i så fald være tæt på at vælge smøgerne igen, for dem kan jeg jo købe på en tank station

Esmoke
18-03-2011, 22:56
Meget interessant debat!

Men så længe at e-cigaretterne ligger i en kasse for sig og ikke rigtigt hører under hverken lægemidler eller nydelsesmidler, så har ingen og alle jo ret på samme tid. Det er ren og skær fortolkning.

Jeg personligt er så faktisk næsten ligeglad. Jeg har lagt en grim og sundhedsskadelig vane på hylden fra det ene øjeblik til det andet, så jeg bliver ved, indtil jeg ligefrem kommer i spjældet for det. ;-)

Hej Anika.

Som status er lige nu, så er selve e-cigaretten ikke noget problem.. Den er sådan set "godkendt" af lægemiddelstyrelsen som værende et ikke-lægemiddel.

Problemet lige pt. er nikotin væsken, da det er denne som er klacificeret som værende et lægemiddel.

problemet på længere sigt er at den "godkendelse" som e-cigaretten har fået, den er med forbehold.. så de vil senere kunne ændre mening og klacificere den anderledes.

mahal
18-03-2011, 23:01
Hej Anika.

Som status er lige nu, så er selve e-cigaretten ikke noget problem.. Den er sådan set "godkendt" af lægemiddelstyrelsen som værende et ikke-lægemiddel.

Problemet lige pt. er nikotin væsken, da det er denne som er klacificeret som værende et lægemiddel.

problemet på længere sigt er at den "godkendelse" som e-cigaretten har fået, den er med forbehold.. så de vil senere kunne ændre mening og klacificere den anderledes.

det tror jeg nu så alligevel ikke vil holde ved en domstol. selve elektronikken kan næppe klassificeres som lægemiddel. den er sådan set at sammenligne med en kanyle som kan bruges til at injicere hårde stoffer, eller en vandpibe som kan bruges til at ryge opium. væsken, uanset om den indeholder nikotin eller ej vil de nok kunne få forbudt, men så finder vi nok på noget andet

Minus1724
18-03-2011, 23:03
Hej Anika.

Ja. Feks. Et nydelses middel som også Totally Wicked også markedesføre det som

Esmoke
18-03-2011, 23:04
@ Esmoke

Så længe det er lovligt at købe smøger tror jeg ikke på at de kan røre e-cig, der er jo nok en grund til at FDA har tabt 2 retssager i USA, OG at det engelske sundhedsstyre
Har droppet forbudet.
I'M. JUST SAYING. ;)

Hej Minus1724.

Det er desværre ikke tilfældet.. Nikotin væsken til din e-cigaret ER allerede gjort ulovligt af lægemiddelstyrelsen.

På grund af vores sager imod styrelsen, så er vores produkter dog indtil videre undtaget (til vi forhåbentligt vinder sagerne), men ellers så er nikotin væske forbudt i danmark, da det er et ikke godkendt lægemiddel.

At FDA har tabt hjælper desværre meget lidt da det er uden for EU, men kan englænderne vinde deres sag, så vil det selvfølgelig hjælpe rigtig meget på den danske sag.

Jesper32
18-03-2011, 23:09
Så længe told og skat ikke ved det er ulovligt så handler jeg fortsat de steder jeg plejer.
Egentlig lidt sjovt, at de er så emsige med diverse andre varer, mens de glædeligt sender åbnede pakker med nikotin videre til mig.

Anika
18-03-2011, 23:09
E-smoke.

I mit første indlæg havde jeg ikke lige læst på lektien inde på Lægemiddelstyrelsens hjemmeside, og vidste ikke at de indtil nu havde klassificeret nikotin-vædsken som lægemiddel.
E-cigaretter klassificeres som medicinsk udstyr, men starter-kits (som jeg for nylig har købt) ER også et lægemiddel (iflg. det link jeg postede tidligere).

Har du så noget kendskab til at EU skulle komme med en afgørelse i 2012? Det læste jeg noget om på en tysk damp-hjemmeside.

Minus1724
18-03-2011, 23:13
Hej Minus1724.

På grund af vores sager imod styrelsen, så er vores produkter dog indtil videre undtaget (til vi forhåbentligt vinder sagerne), men ellers så er nikotin væske forbudt i danmark, da det er et ikke godkendt lægemiddel.

At FDA har tabt hjælper desværre meget .

Har du en sag kørende mod levnedsmiddelstyrelsen?

Nu er FDA næsten verdens største sundhedsstyre, så mon ikke lille DK kikker lidt til dem

Minus1724
18-03-2011, 23:27
Og mærkeligt at sundhedsstyrelsen er så meget efter de pakker uden for EU, og ikke dem inden for.

PT. Synes jeg det virker som om, at det eneste du er ude på er at skabe frygt. !!!

Host host. FAKE AND GAY

NÅR regeringen tager kampen op, må vi stå sammen

Esmoke
18-03-2011, 23:36
Så længe told og skat ikke ved det er ulovligt så handler jeg fortsat de steder jeg plejer.
Egentlig lidt sjovt, at de er så emsige med diverse andre varer, mens de glædeligt sender åbnede pakker med nikotin videre til mig.

Hehe.. Det er der nu heller ikke noget forgjort i :(

Kontrollen på pakker fra EU er meget lille og selv hvis den bliver åbnet så er styrelsen meget tøvende med at gøre noget ved det pt. så de vil formodentligt gå glat igennem et godt stykke tid endnu.

Som nævnt tidligere, så tror jeg at styrelsen er meget forsigtige med at få startet nye sager før de nuværende er afgjort, fordi de ikke vil risikere at der skal opstå tvivl om deres afgørelse på flere punkter samtidig..

Problemet er så desværre at lige så snart de nuværende sager er afgjort, så står de (selvfølgelig kun hvis de vinder dem) meget stærkere til de næste og på det tidspunkt vil det blive meget svært at hævde sin ret til det.. Derfor ville det faktisk være en stor fordel for fremtidig e-rygning at tage de sager nu.

Esmoke
18-03-2011, 23:41
Har du en sag kørende mod levnedsmiddelstyrelsen?

Nu er FDA næsten verdens største sundhedsstyre, så mon ikke lille DK kikker lidt til dem

Nej, jeg har 3 sager kørende imod lægemiddelstyrelsen... 2 af dem kører i sundheds ministeriet og den sidste i EU.

Jeg er sikker på at styrelsen med glæde havde kigget til FDA sagen hvis FDA havde vundet.. Nu tabte de og så er styrelsens eneste kommentar at det jo ikke har noget med dansk lovgivning at gøre. (vi har skam gjort dem opmærksomme på at FDA tabte).

Esmoke
18-03-2011, 23:48
Og mærkeligt at sundhedsstyrelsen er så meget efter de pakker uden for EU, og ikke dem inden for.

PT. Synes jeg det virker som om, at det eneste du er ude på er at skabe frygt. !!!

Host host. FAKE AND GAY

NÅR regeringen tager kampen op, må vi stå sammen

Nej Minus1724, jeg gør bare opmærksom på hvordan lovgivningen omkring nikotin væsken rent faktisk er, da den er blevet temmeligt fejlfortolket i nogle tråde her på forum.

Og så prøver jeg faktisk at få folk til at stå sammen nu, hvor det nytter noget.. i stedet for når det er for sent.

Hvornår mener du at DU vil begynde at "stå sammen" ?
For "NÅR regeringen tager kampen op", det er allerede sket.. de har jo forbudt nikotinen !

Esmoke
19-03-2011, 00:04
E-smoke.

I mit første indlæg havde jeg ikke lige læst på lektien inde på Lægemiddelstyrelsens hjemmeside, og vidste ikke at de indtil nu havde klassificeret nikotin-vædsken som lægemiddel.
E-cigaretter klassificeres som medicinsk udstyr, men starter-kits (som jeg for nylig har købt) ER også et lægemiddel (iflg. det link jeg postede tidligere).

Har du så noget kendskab til at EU skulle komme med en afgørelse i 2012? Det læste jeg noget om på en tysk damp-hjemmeside.

Som det er nu, så går selve e-cigaretten (de elektroniske dele + væske uden nikotin) helt fri, i den forstand at de i sig selv ikke er klacificeret som værende lægemiddel/medicinsk udstyr, medmindre de købes med nikotin.

Men som du også kan se af styrelsens formulering, så er det en hårfin grænse, som bestemt giver styrelsen mulighed for senere at ombestemme sig.
(Dvs. når de endeligt har afgjort nikotin spørgsmålet, så skal de egentligt bare hævde at cigaretten mest bruges til nikotin, for at gøre den til medicinsk udstyr)

Ang. EU afgørelsen i 2012 så er jeg meget nervøs for at den skal blive afgjort på et politisk grundlag, frem for et legalt.
Følger man selve EU lovgivningen, så burde afgørelsen klart være at her ikke er tale om et lægemiddel..

Men.. rigtig mange landes lægemiddelstyrelser lægger press på EU for at få den modsatte afgørelse.. og når der ikke at komme nogle egentlige doms afgørelser i e-cigarettens favør/ imod styrelserne, så er jeg bange for at det bliver styrelsernes press som vinder.

Det er faktisk pga. 2012 vi valgte også at føre en EU sag, da vi så håber at kunne nå en afgørelse på den inden de officielt tager stilling (og derved ikke bagefter kan gå imod egen afgørelse).

Anika
19-03-2011, 00:14
Esmoke ...

Som almindelig bruger er jeg selvfølgelig glad for at jeg på nuværende tidspunkt kan vælge frit mellem alskens udbydere af både hardware og væsker. Men fremtiden kan man godt være bekymret for. I danske forhandlere skal jo nok blive pålagt en kæmpe afgift, og vi der så er vant til at købe udenfor DK, vil nok fortsætte med det til billigere priser. Bliver det først tilladt har jeg svært ved at se hvordan I skal kunne konkurrere når man ser på niveauet af de danske afgifter.

Problemet er vel at der er kommet et grænse-produkt, som ikke falder ned i de rigtige kasser. I forhandlere (uanset nationalitet) skulle lave jer en brancheforening, hvor I i fællesskab kan spytte i kassen til
1) advokatbistand til juridiske afgørelser i forskellige lande
2) sundhedsundersøgelser

Hvis de to ting kom på plads, ville I få endnu flere kunder og dermed større omsætning.

Vi brugere kan jo intet stille op ud over at fortælle at vi er holdt op med at ryge med e-cigarettens hjælp, og det må vi ikke engang.

PS. Men bortset fra det, kan jeg godt se ræsonnementet i at starte en EU-sag inden de laver afgørelsen.

CloudDancer
19-03-2011, 00:16
@ Esmoke - HVIS jeg urigtigt har beskyldt dig/jer for noget som ikke holder vand, skal jeg være den første til at beklage.

MEN …

(Mit indlæg skulle have været noget længere, men af hensyn til overskueligheden og undgå for mange gentagelser, har jeg cuttet den noget ned).

Du har så mange indlæg/argumenter for lovligheden af dit nikotinsalg at det er svært at følge med nu, så jeg vil prøve at gøre det så enkelt/kort som muligt.

MHT dokumentation skal venligst henvise til dette link fra LMS: http://laegemiddelstyrelsen.dk/da/topics/godkendelse-og-kontrol/laegemidler-og-andre-produkter/liste-over-produkter-vurderet-som-laegemidler

Her står lige før hele listen (opdateret 25/2-2011):
En række virksomheder har klaget til Indenrigs- og Sundhedsministeriet over Lægemiddelstyrelsens afgørelse. Produkterne er markeret med * på listen, hvis ministeriet har valgt at tillægge disse klager opsættende virkning. Det betyder, at Lægemiddelstyrelsens påbud til virksomheden, om at stoppe salget, indtil videre er suspenderet.
Der er ikke ret mange stjerner på den meget lange liste, og INGEN ud for nogen ecig-forhandlere!--------------

--------------

Citat: ”Lægemiddelstyrelsen medgiver, at internetsalget fra andre EU-lande er en legitim omgåelse af forbuddet:

En dansk forbruger kan købe et forbudt produkt over nettet i et andet EU-land, hvis myndighederne dér mener anderledes om produktet. I så fald kan danske forbrugere indføre det lovligt som lægemiddel til eget forbrug”, siger specialkonsulent Gitte Albæk Christensen.

Hvis denne holdning var ændret vil jeg antage det for temmelig sandsynligt at bare EN person
fra e-cig verdenen havde hørt om det!

--------------

Esmoke: ”Da nikotin væske af styrelsen betragtes som værende et ulovligt lægemiddel og der ikke findes en lægemiddel godkendt væske, hverken i Danmark, eller i EU, så vil du selvfølgelig heller ikke kunne finde en forhandler som "har ret til at sælge det som lægemiddel til forbrugeren".

Jeg er ikke bekendt med at nikotinvæsker bliver solgt som lægemidler i UK (TW & C9V Fx)! Hvis det nu bliver solgt som nydelsesmiddel i fx UK, er det så EU retten eller den Danske som har 1. Prioritet? I øvrigt er det jo allerede godkendt som nydelsesmiddel (og ikke lægemiddel) i Slovenien som vel stadig er EU territorie.

---------------

Så må jeg altså også lige her til sidst sige, at du på ingen måde selv bidrager til din ”troværdighed”.

På endnu en af dine sider, www.esmoke.dk som vist nok skal fremstå som en troværdig/uvildig side for informationer/anbefalinger om e-cigs.

For dem som ikke orker at læse mere, er her et par enkelte ”cliff notes” med direkte citater.

”Vi Hjælper Dig Med At Finde Din E-Cigaret !
Ideen med Esmoke er at udbrede kendskabet til elektroniske rygeprodukter, så som E-Cigaretten og samtidig vejlede til køb af det for dig rigtige produkt og forhandler så du undgår at starte din elektroniske rygeoplevelse med et dårligt eller upassende produkt.” -Jeres egne-

”Vi Tester og Anbefaler !
Vi har testet I alt mere end 400 forskellige E-ryge produkter fra forskellige producenter og forhandlere, og anbefaler ikke et produkt før vi har testet det grundigt, således er de produkter vi anbefaler også testet med flere ens produkter fra den samme forhandler for at undgå at vi blot var heldige at få en model der virkede”. -ud af 400 produkter er kun jeres egne nået gennem ”nåleøjet”-

”Det er Ikke Kun Kvaliteten !
Nok er kvaliteten vigtig, og uden den er i orden vil vi slet ikke anbefale et produkt, men det hjælper jo ikke noget at du får en e-cigaret af høj kvalitet hvis den ikke passer til dit behov, vi anbefaler derfor også produkterne efter målgruppe og anvendelighed og ikke kun efter kvalitet”. - Ja, bare det er jeres egne-

”Undgå Dårlige E-rygning Produkter !
Markedet for E-cigaretter og andre elektroniske rygeprodukter er vokset eksplosivt de seneste år, og produktionen af billige kopi produkter er desværre vokset lige så hurtigt, du kan derfor finde produkter online der tilsyneladende er ens, men hvis funktion og kvalitet er meget langt fra hinnanden. Vi kan hos Esmoke ikke direkte sige hvem der har dårlige produkter, men vil derimod anbefale forhandlere som vi ved har god service og gode kvalitets produkter”. -nemlig jer selv-

”ESMOKE ANBEFALEDE FORHANDLERE ”:

Elektronisk Cigaret Shop - Cigaretten.dkTop kvalitets E-Cigaretter til meget fair priser, stort udvalg af refiller i mange smagsvarianter og 4 forskellige nikotin styrker.
Besøg Cigaretten.dk

Dansk Forhandler af GoEasy™ E-Cigaretten - GoEcig.dkVerdens nemmeste e-cigaret, nemlig GoEasy™ E-cigaretten finder du på GoEcig shoppen, Super kvalitet, kraftig smag med god røg og halskrads, en e-cigaret som er nem og lige til at gå til.
Besøg GoEcig.dk

Hmmmmmm….

ESMOKE søger forhandlere !
Vi søger flere forhandlere af kvalitets e-cigaretter. Kontakt os hvis du sælger e-røg produkter og er indforstået med at vi tester dit produkt og offentligører resultatet her på siden.
Forhandlere af produkter af høj kvalitet vil blive anbefalet som en Esmoke anbefalet forhandler. -igen imponerende at der i al den tid ikke er andre e-cigs/shops der har kunnet leve op til jeres høje standarder-

Det er så useriøst at man tror det er løgn, og hvis man ikke havde udviklet noget hård hud med tiden, kunne ovenstående nemt udvikle middelsvære opkast fornemmelser. Jeg vil nøjes med at undre mig over at den sidste tåbe ikke er født endnu (selvfølgelig under forudsætning af at nogle faktisk æder den gang selvpromoverende gejl

Vælg hvem du handler med
Hvis du vil købe et lægemiddel på internettet, skal du finde en forhandler. Det er vigtigt, at finde en seriøs og pålidelig forhandler, men det er ikke nødvendigvis let. Her er et par spørgsmål, du kan stille dig selv, når du skal vurdere en e-butik:

Fremgår det, hvem der står bag hjemmesiden og de informationer, varer og services, der tilbydes?

Hvis hjemmesiden indeholder reklamer, er information og reklame så adskilt fra hinanden?

MVH - Cloud …

Anika
19-03-2011, 00:33
Et lille sidespring af en slags (undskyld).

Men jeg synes faktisk at mange af de danske forhandleres hjemmesider virker utroværdige, og gør markedet endnu mere uoverskueligt. Så snart man som bruger får kigget ud over landegrænsen, så er hjemmesiderne (i hvert fald de forhandlere der anbefales her fra siden) meget mere klare, troværdige og informative.

Når man googler e-cigaret, er det de samme DK-forhandlere der dukker op igen og igen, bare med forskellige navne. Der får det til at virke suspekt, og jeg tror at det også er med til at forplumre billedet hos myndighederne.

Esmokes produkter kender jeg ikke personligt noget til, da jeg ret hurtigt opgav de danske og tog turen over grænsen.

Esmoke
19-03-2011, 04:39
Hej CloudDancer.

Det er jo desværre tit sådan med forums, at bliver en påstand bare gentaget ofte nok, så tror folk til sidst at det er sandheden.. Håber blot at påstandene bliver taget med et gran salt en anden gang og man undersøger tingene i stedet :)

Jeg tager lige besvarelsen lidt i bidder, da det er en lang omgang..

@ Esmoke - HVIS jeg urigtigt har beskyldt dig/jer for noget som ikke holder vand, skal jeg være den første til at beklage.

MEN …

(Mit indlæg skulle have været noget længere, men af hensyn til overskueligheden og undgå for mange gentagelser, har jeg cuttet den noget ned).

Du har så mange indlæg/argumenter for lovligheden af dit nikotinsalg at det er svært at følge med nu, så jeg vil prøve at gøre det så enkelt/kort som muligt.

MHT dokumentation skal venligst henvise til dette link fra LMS: http://laegemiddelstyrelsen.dk/da/topics/godkendelse-og-kontrol/laegemidler-og-andre-produkter/liste-over-produkter-vurderet-som-laegemidler

Her står lige før hele listen (opdateret 25/2-2011):
En række virksomheder har klaget til Indenrigs- og Sundhedsministeriet over Lægemiddelstyrelsens afgørelse. Produkterne er markeret med * på listen, hvis ministeriet har valgt at tillægge disse klager opsættende virkning. Det betyder, at Lægemiddelstyrelsens påbud til virksomheden, om at stoppe salget, indtil videre er suspenderet.
Der er ikke ret mange stjerner på den meget lange liste, og INGEN ud for nogen ecig-forhandlere!--------------

Det er rigtigt at vi ikke står med * på styrelsens fine stjerne liste.. Det er ikke første gang at det sker, da vi ryger af og på der lidt efter styrelsens forgodtbefindende (eller humør ? :D)

De har tidligere slettet vores * flere gange, hvor vi så har måtte bede dem om at sætte den på igen.. ligesom vi også har bedt dem rette firma navnet så det blev rigtigt.. Firma navnet er stadig forkert og nu er jeg egentligt blevet ligeglad med om de nu har fået sat *'en på eller ej i denne månede.

Hovedsagen er selvfølgelig at vi kan fortsætte med at sælge vores produkter og det er sådan set også et fint "bevis" på at vi må.. for ellers så havde styrelsen allerede stået her med et par betjente og en anmeldelse.

--------------

Citat: ”Lægemiddelstyrelsen medgiver, at internetsalget fra andre EU-lande er en legitim omgåelse af forbuddet:

En dansk forbruger kan købe et forbudt produkt over nettet i et andet EU-land, hvis myndighederne dér mener anderledes om produktet. I så fald kan danske forbrugere indføre det lovligt som lægemiddel til eget forbrug”, siger specialkonsulent Gitte Albæk Christensen.

Hvis denne holdning var ændret vil jeg antage det for temmelig sandsynligt at bare EN person
fra e-cig verdenen havde hørt om det!

--------------

Nu er dette vist allerede besvaret tidligere i tråden til Mic..

men i alt fald så bliver det citerede udsagn jo modsagt af lovgivningen.. Så længe nikotin væske har status af at være et Ikke godkendt lægemiddel, så må du ikke indføre det, hvis du skal følge reglerne.

Esmoke: ”Da nikotin væske af styrelsen betragtes som værende et ulovligt lægemiddel og der ikke findes en lægemiddel godkendt væske, hverken i Danmark, eller i EU, så vil du selvfølgelig heller ikke kunne finde en forhandler som "har ret til at sælge det som lægemiddel til forbrugeren".

Jeg er ikke bekendt med at nikotinvæsker bliver solgt som lægemidler i UK (TW & C9V Fx)! Hvis det nu bliver solgt som nydelsesmiddel i fx UK, er det så EU retten eller den Danske som har 1. Prioritet? I øvrigt er det jo allerede godkendt som nydelsesmiddel (og ikke lægemiddel) i Slovenien som vel stadig er EU territorie.

---------------

Det er faktisk et rigtig godt spørgsmål..
Den Danske lægemiddellov er den som gælder i danmark.. Så selvom du fuldt lovligt kan købe det som nydelsesmiddel i feks. UK, så bliver det stadig til et ulovligt lægemiddel i det øjeblik det kommer over den danske grænse..
Det er derfor at et firma i UK godt må sælge til dig (for der er det jo et nydelsesmiddel), men at du ikke må importere det (fordi du jo ikke må indføre ulovlige lægemiddler).

Det er egentligt ligesom med våben.. Her må du jo feks. også helt lovligt købe en pistol i feks. USA.. men tager du den med over grænsen til danmark, så bliver den ulovlig.

Eller køber du pot i holland, så er det også helt lovligt.. men tager du det med hjem, så er det self. den danske lovgivning som gælder når du kommer over grænsen.

Men faktisk er afvigelsen fra EU reglerne et af de punkter vi fører sag på, da vi mener at styrelsens afgørelse er i strid med disse.. så i princippet har du ret i at det burde være lovligt.. Men det bliver det bare først hvis sagen vindes over styrelsen.

---------------

Ang. spørgsmål omkring www.esmoke.dk (http://www.esmoke.dk) så syntes jeg som også nævnt til michael, at vi skal holde debatten i denne tråd lidt på sporet og altså omkring lovligheden vs. ulovligheden omkring e-cigsene.

Da det er redelige spørgsmål du stiller, så skal jeg selvfølgelig gerne besvare det, men har i stedet gjort det i denne tråd : http://ecig-forum.dk/vbulletin/showthread.php?4463-Må-man-sælge-Nikotin-i-DK-nu-2011

Jeg besvarer i samme tråd gerne andre spørgsmål som ikke har relation til lovgivningstråden, også michaels, hvis ellers de er relevante og ikke bare fnidder fnadder :)

Minus1724
19-03-2011, 07:42
E-cig er kommer for at blive, og lige gyldigt hvad de gør kan de ikke stoppe det.
Nu da vi er en del som kan lave div. MODS har de ikke en jordisk chance, og hvad angår nikotin, har jeg samt mange andre undersøgt hvordan vi kan bruge snus, da det er uden alt det lort som de propper i tobakken.

Se nu feks. Hvor elendige de er til at stoppe ting som hårde stoffer! !!

Minus1724
19-03-2011, 08:11
Nu kan jeg også se i den lange liste over ting som er tager i betragtning som lægemidler , finder man også Berthelsens hvidløg, så nu bliver alt import af ting som indeholder hvidløg nok også snart forbudt at importere ....

stump1971
19-03-2011, 12:59
Nu kan jeg også se i den lange liste over ting som er tager i betragtning som lægemidler , finder man også Berthelsens hvidløg, så nu bliver alt import af ting som indeholder hvidløg nok også snart forbudt at importere ....

Loooooooooool

Jesper32
19-03-2011, 19:42
@ Esmoke

Jeg har helt ærligt lidt svært ved at se formålet med denne post. Det eneste du indtil videre har sagt er, at af alle shops i hele verden så må vi danskere faktisk kun må købe e-cigaretter med nikotin fra dine shops, i hvert fald hvis vi skal følge loven!!!
Når jeg kigger på de e-cigaretter I fører i dine shops og du tilmed mener, at det er gode e-cigaretter, så finder jeg dig ganske enkelt utroværdig. Alle på dette forum samt folk som bare interesserer sig en lille smule for e-cigaretter ved, at det er noget skrammel i fører.

Det kan meget vel være du har ret, men jeg tvivler MEGET stærkt på, at du nu og i fremtiden finder nogle potentielle kunder her.

Hvad er formålet, ud over at belære os om, at I gerne må sælge e-cigaretter med nikotin, mens andre shops ikke må. Og vi i sagens natur heller ikke må købe det andre steder end hos jer?

Mvh
Jesper

Michael
19-03-2011, 20:00
Ohh Ohhh Ohhhhhh

Jeg kan endnu engang mærke at trolden kommer frem... :)

FAKE AND GAY

http://www.youtube.com/watch?v=bWWlDWEfhIU

erikit
19-03-2011, 21:15
Fed trold du har fundet Michael. ;)

Minus1724
19-03-2011, 22:03
Salg af nikotin væske i danmark er pt. Ulovligt..
..Men altså ikke for www.Cigaretten.dk (http://www.Cigaretten.dk) & www.GoEcig.dk (http://www.GoEcig.dk) !
Generelt anser lægemiddelstyrelsen salg af nikotin væske/filtre i Danmark som værende ulovligt, hvilket vil sige at dansk forhandling af e-cigaretter med nikotin i princippet er forbudt, dog er vi undtaget fordi det faktisk ikke er endeligt fastslået, da der jo stadig er verserende sager imod styrelsens afgørelser og de derfor ikke er endelige..

Havde lige overset det her " Pis og papir " blandt alt andet SPAM du skriver

Ps. Pis og papir =Fake and gay

Minus1724
19-03-2011, 22:44
@ Bjarke

Så er hele forumet ved at være bekendt med esmoke's forretningsmetoder, er det ikke på tide at låse tråden?

Thor
19-03-2011, 22:46
Før tråden bliver låst, vil jeg gerne lige komme med et input.
Det er faktisk en lidt pudsig tråd. Umiddelbart mener jeg at præmisserne for diskussionen er forkert. Jeg synes der bliver lagt nogle forhold til grund, der i bedste fald er flygtige.

Jeg vil dog lige sige at jeg tror ikke der bliver pillet ved importen af nikotinvæsker i EU lige med det første, men jeg er overbevist om at noget kommer til at ske. Der kommer til at ske noget, blandt andet på grund af den proces der er i gang i England og ikke mindst EU. Men det er ikke effektivt at lukke ned for noget som helst uden fælles europæisk fodslag. Så at begynde at tvivle på hvorvidt tolderne konfiskerer ens væske, er vist endnu ikke nødvendigt.

At diskutere hvad der er lovligt lige nu for danske shops og hvorvidt lægemiddelstyrelsen har en korrekt udlægning af loven, mener jeg er meget kortsigtet. Man kan som bekendt lovgive sig ud af alt og det må formodes at være den naturlige konsekvens, hvis den nuværende lovgivning ikke slår til. Det være sig i Danmark eller EU.

Jeg vil derfor gerne komme med et bud på hvor jeg tror tingene bærer hen.

Der arbejdes på at både e-cigaretter og den tilhørende væske bliver godkendt som regulært rygestops-middel. Eller det vil sige, nogle ganske få virksomheder arbejder på dette. På længere sigt vil jeg tro det kommer til at betyde en ændring i hvem der kan og må udbyde nikotinvæske i EU. I praksis vil de fleste væskeforhandlere online forsvinde, til gengæld vil man kunne få væske og/eller carts på tanken, apotektet og i Brugsen. Helt på linje med Nicorette, Nicotinel og hvad vi ellers har. E-cigaretter, altså hardwaren i deres forskellige udformninger, vil sandsynligvis kunne købes som vi kender dem. Men det vil kun være specielle typer, der kan købes samlet med nikotinvæske eller carts. Jeg mener det vil blive sådan, ikke på grund af nuværende regler, men regler der kommer for at regulere markedet herhjemme og i udlandet. I hvert fald inden for EU. Disse produkter skal naturligvis overholde standarden for lægemidler, hvilket effektivt udelukket al den nikotinvæske og nikotinholdige carts der nogensinde har været handlet med i Danmark. Ikke at der per automatik er noget galt med den tidligere forhandlede væske, men den vil ikke kunne bære de krav det fastsættes.

Havde man fra starten valgt at e-cigaretter og nikotinvæske skulle reguleres som tobak, havde det været en helt anden sag. Men en gråt i gråt regulering uden definerede regler, tvivler jeg på at en langtidsholdbar løsning.

For lige at opsummere tror jeg bestemt ikke vi, e-rygerne, er truet på hverken kort eller lang sigt. Det er meget muligt at vi vil opleve ændringer i vores forbrugsmønster. Dog er jeg fuldt overbevist om at vi både kan dampe i dag, i morgen og om 10 år.

Andetsteds nævnes at forhandlere burde gå sammen i en brancheorganisation. Det har jeg meget svært ved at forestille mig på nuværende tidspunkt. Jeg mener at en forsvindende lille del af det danske marked, foretages med produkter der har andet en symbolsk værdi for køberen. Langt de fleste kommer til at sidde med en dårlig lommelygte, som man oven i købet skal suge i før den virker. Det er ikke nødvendigvis møntet på produkter som Esmoke tilbyder, men en generel betragtning af markedet. Når der helt basalt er så stor forskel på de forskellige aktører på markedet, giver det dårligt mening at tale om en regulær fælles sag. For at sige det helt klart, vil jeg meget nødigt associeres, hverken personligt eller professionelt, med hovedparten at udbyderne på det danske marked.

Forumets brugere ved hvad der virker og hvad de vil have. Hovedparten af forbrugerne udenfor køber det første de finder på Google, eller det de har i det lokale supermarked.

Esmoke
20-03-2011, 11:37
Hej Thor.

Jeg håber da ikke tråden bliver låst bare fordi Minus1724 kan sige gay :roll: og kan da ikke se hvorfor den ellers skulle låses ?

Du nævner at nogle ganske få virksomheder arbejder på at få "både e-cigaretter og den tilhørende væske bliver godkendt som regulært rygestops-middel".. Er Janty mon et af disse ?

At få e-cigaretten godkendt som rygestop middel ser jeg bestemt ikke som en fordel for nogen, bortset måske fra firmaet som får det godkendt..

Får et firma det først godkendt som lægemiddel, så gør det automatisk at alle andre e-cig/nikotin produkter i EU bliver ulovlige.. og ikke bare "tvivlsomt ulovligt" som i dag, men ulovligt så det virkeligt vil blive håndhævet.

Det vil derfor formodentligt resultere i at der bliver et par enkelte firmaer som kommer til at side med monopol på det Europæiske markede og helt selv kan sætte priserne, da alt konkurence nu vil være væk..

Og priserne vil så helt automatisk blive høje.. For selv hvis de skulle vælge ikke at ligge ekstra på fortjenesten, så skal regningen for godkendelsen jo nødvendigvis lægges oven i (vist omkring 15-20 mio. kr. for en godkendelse + hvad det koster oven i efter det er blevet godkendt + hvad der bliver af afgifter).. Jeg har derfor meget svært ved at se en mulighed for at købe billig væske efter en godkendelse.

Det vil formodentligt også betyde et meget begrænset udvalg, da hver eneste smags/styrke variant skal godkendes.. Dvs. har firmaet 10 smagsvarianter i 4 forskellige nikotin styrker, så er det 40 separate lægemiddel godkendelser vi snakker om.. det har jeg meget svært ved at se som en opstart, så mon ikke det bliver 4 styrker med tobaksmag i de første par år :confused:

Så at gå den vej og få det godkendt som lægemiddel, i stedet for at kæmpe kampen for at det ikke skal være det, det syntes jeg er en meget ærgelig vej at gå.. omend forventelig, for ingen tvivl om at disse firmaer kommer til at tjene en formue.

Forumets brugere ved hvad der virker og hvad de vil have.
Tjaee.. Hvis det er ovenstående de godt vil have, så får de jo nok snart deres ønske opfyldt :rolleyes:

Esmoke
20-03-2011, 11:39
Michael + Minus1724.

Det er rigtig flot at i kan sige "pis" og "gay", men nok ikke særligt bidragende til debatten. :roll:

Hvis i mener at mine synspunkter er forkerte, så prøv i stedet med nogle saglige argumenter for hvor i mener jeg har misforstået lovgivningen ?

arkivaren
20-03-2011, 11:48
Jeg har faktisk fået beslaglagt væske, købt i Kina. I begrundelsen fra Lægemiddelstyrelsen stod er blandt andet, at beslaglæggelsen skyldes at væsken indeholdt nikotin og var indført fra et land udenfor EU. Med andre ord er det fuldt lovligt at indføre væsken fra et andet EU-land. Så esmokes påstande er forkerte.

Esmoke
20-03-2011, 11:53
@ Esmoke

Jeg har helt ærligt lidt svært ved at se formålet med denne post. Det eneste du indtil videre har sagt er, at af alle shops i hele verden så må vi danskere faktisk kun må købe e-cigaretter med nikotin fra dine shops, i hvert fald hvis vi skal følge loven!!!
Når jeg kigger på de e-cigaretter I fører i dine shops og du tilmed mener, at det er gode e-cigaretter, så finder jeg dig ganske enkelt utroværdig. Alle på dette forum samt folk som bare interesserer sig en lille smule for e-cigaretter ved, at det er noget skrammel i fører.

Det kan meget vel være du har ret, men jeg tvivler MEGET stærkt på, at du nu og i fremtiden finder nogle potentielle kunder her.

Hvad er formålet, ud over at belære os om, at I gerne må sælge e-cigaretter med nikotin, mens andre shops ikke må. Og vi i sagens natur heller ikke må købe det andre steder end hos jer?

Mvh
Jesper

Hej Jesper.

Som jeg skriver i første indlæg af denne tråd :

Der har været en del debat her på forum omkring lovligheden af køb/salg af nikotin væske..
..og på det seneste en lidt underlig hetz imod danske forhandleres påståede ulovlige salg, kontra et påståede lovligt køb i udlandet.

Desværre så er debatten ikke i tråd med selve lovgivningen og da mine webshops www.cigaretten.dk (http://www.cigaretten.dk/) & www.goecig.dk (http://www.goecig.dk) er blevet blandet ind i denne debat, med påstand om at vi foretager os noget ulovligt (hvad vi bestemt ikke gør), syntes jeg lige at jeg vil gøre opmærksom på hvad den gældende lovgivning faktisk er.

Så mit formål er at få rettet op på den fejlagtige debat som har været her og gøre opmærksom på hvad den faktiske lovgivning er...

Og nej.. Dette ikke fordi at folk skal holde med at købe deres væske i england, (for selvom du nu er gjort bekendt med lovgivningen, så er det jo altså ikke blevet sværere for dig at købe fra england i dag end det var i går) men for at man måske ikke er helt så hurtige til at fordømme danske forhandlere og påstå ulovligheder, når man for det første selv overtræder samme lovgivning og når det så faktisk ikke er alle danske forhandlere som overtræder loven ved at sælge nikotin.

Ud over det, så havde jeg da et, måske naivt, håb om at det også kunne vise andre e-cig rygere og forhandlere hvad retning det går med lovligheden og dermed måske skabe lidt sammenhold og kampgejst inden løbet det er kørt.. for gør vi ikke noget, så bliver vi stille og roligt overhalet inden om af de forskellige landes lægemiddelstyrelser og når først det er sket, så er det altså for sent at stå sammen og kæmpe bagefter.

Din kommentar om vores produkter syntes jeg er ærgelig, da du formodentligt slet ikke har prøvet dem og derfor vel heller ikke har meget grundlag for den udtalelse..
At du og andre her på forumet foretrækker andre typer e-cigs, det er da helt i orden med mig.. men så er det vel også i orden at jeg og andre foretrækker en anden type end i gør ?

Omend jeg måske var lidt naiv at tro at tråden måske kunne samle folk her på forum i kampen om e-cigaretterne/nikotinen, så er jeg dog ikke så naiv at jeg tror på at den kan skaffe mig kunder her fra forumet..
da indstillinger herude jo nok oftest er at "billigst er bedst" og at det nærmest må være røveri hvis der tjenes noget på at sælge dem :rolleyes:.. og da forumet jo desuden vel stort set kun består af "dryppere" og vi slet ikke sælger løst væske, så vil i jo ikke matche min målgruppe, lige så vel som vores produkter ikke vil matche jeres damp vaner..

..Så nej, jeg regner bestemt ikke med at finde kunder her.. tvært imod regner jeg da med at at tråden måske kan risikere at koste mig nogle stykker, da jeg selvfølgelig er klar over at det ikke vil blive vel modtaget her, at vende op og ned på den populære opfattelse af at nikotin væsken kunne handles lovligt, hvis bare det var i EU.

Esmoke
20-03-2011, 12:07
Jeg har faktisk fået beslaglagt væske, købt i Kina. I begrundelsen fra Lægemiddelstyrelsen stod er blandt andet, at beslaglæggelsen skyldes at væsken indeholdt nikotin og var indført fra et land udenfor EU. Med andre ord er det fuldt lovligt at indføre væsken fra et andet EU-land. Så esmokes påstande er forkerte.

Hej arkivaren.

Når de skriver sådan, så er det fordi at ALLE lægemidler er forbudte at indføre fra lande uden for EU.

Dvs. når du får det fra Kina, så går de ikke ind og vurderer om her er tale om et lovligt eller ulovligt lægemiddel, idet du hverken må indføre det lovlige eller det ulovlige herfra.

Men, det er ikke ensbetydende med at de lover dig at du godt må indføre det fra EU..
Her må du selvfølgelig stadig kun indføre lovlige lægemidler.

Minus1724
20-03-2011, 12:09
Michael + Minus1724.

Det er rigtig flot at i kan sige "pis" og "gay", men nok ikke særligt bidragende til debatten. :roll:

Hvis i mener at mine synspunkter er forkerte, så prøv i stedet med nogle saglige argumenter for hvor i mener jeg har misforstået lovgivningen ?

Du er da Så fuld af lort.. du sidder og påstår at du er DEN ENESTE SOM LOVLIGT MÅ SÆLGE NIKOTIN VÆSKE. hvis det ikke er den største gang øregas så ved jeg ikke hvad.
Du siger selv alt salg af det og import af det er forbudt!!!
Vågn nu lige op af din drømmeverden

Og som tidligere kan jeg kun opfordre Bjarke til at låse / slette denne tråd, da det eneste den er til for , er at du kan spame den, og skrive meter lange posts / copy paste.

Har du forresten startet ny hjemmeside op " din ecigaret "

:D

bjarkekr
20-03-2011, 12:45
Så er jeg ret overbevist om at alle synspunkter er hørt i denne debat og lukker hermed tråden.